Aktualności

Marketing w małej firmie – sprawdzone pomysły na szybki rozwój biznesu

30 sierpnia 2017

Marketing w małej firmie - pomysły na rozwój biznesu

Co charakteryzuje marketing w małej firmie? Głównie niewielki budżet. Mówi się, im mniej pieniędzy na promocję, tym mniejsza szansa na dotarcie do klientów. Jest to mit, ponieważ dziś, dzięki łatwemu dostępowi do przeróżnych narzędzi, można prowadzić bardzo skuteczne działania marketingowe, wydając na to naprawdę niewielkie kwoty. Zobacz, na co warto postawić, realizując marketing w niewielkim biznesie.

Podstawa: badanie rynku docelowego

Podstawowym błędem mikroprzedsiębiorcy jest zakładanie, że „każdy” może być jego klientem. To przeświadczenie prowadzi do błędnych decyzji, złej polityki cenowej i ogólnie niewłaściwej strategii marketingowej. Na docieranie z produktem do każdego Polaka mogą sobie pozwolić wielkie marki, wydające miliony na kampanie w starych i nowych mediach. Podstawą marketingu w małej firmie jest znalezienie rynku docelowego. Zamiast docierać do wszystkich, lepiej wybrać niewielką, ale bardzo konkretną grupę klientów, którzy zrobią użytek z twoich produktów czy usług. A tym samym będą chcieli za nie zapłacić.

Popularne trendy w digital marketingu

Utrzymuj relacje „jeden na jednego”

W małej firmie każdy klient jest na wagę złota, zwłaszcza, że jego pozyskanie kosztuje. Zamiast więc skupiać się na marketingu transakcyjnym (którego celem jest tylko zdobycie jak najwięcej klientów i maksymalizacja sprzedaży) przestaw się na tzw. marketing relacyjny. Wtedy nabywca jest nie tylko biernym odbiorcą, ale i współtwórcą firmy, z którą wiążę się na dłużej.

Prowadząc nieduży biznes o wiele łatwiej utrzymywać mniej formalne kontakty z klientami. W dłuższej perspektywie model relacyjny jest tańszy, gdyż sprawia się, że raz pozyskany klient staje się wiernym odbiorcą i wielorazowym nabywcą. Kreuj wokół firmy otoczenie przyjaznych ludzi składających się z branżowych ekspertów, influencerów, czyli miniambasadorów marki. Dbaj o to, by zostawiali ci dobre rekomendacje procentujące na przyszłość. Udzielaj się na forach i blogach, na których mogą być twoi klienci. Pomogą ci w tym…

Media społecznościowe

Nie warto skupiać się na tylko na Facebooku, bo choć jest królem, to większe zainteresowanie w krótszym czasie można zyskać na przykład na Instagramie. Jeśli kierujesz ofertę do młodszych odbiorców, celuj raczej w kampanie na Youtube i Snapczacie, bo właśnie tam jest najwięcej twoich klientów. Zaletą social media marketingu jest to, że może z niego korzystać i duży, i mały. W mediach społecznościowych można realizować cele marketingowe, przeznaczając na promocję maksymalnie kilkaset złotych miesięcznie.

Przy precyzyjnym ustaleniu grupy docelowej, odpowiednich hashtagach i treściach w krótkim czasie zbierzesz stałą widownię. Niepotrzebny jest nawet drogi sprzęt fotograficzny czy program graficzny. Ciekawe grafiki tworzy się na przykład w Canva, a do dobrych zdjęć, wystarczy oświetlenie i przemyślana kompozycja. Największe zainteresowanie w social media budzą zabawne grafiki, memy, kontrowersyjne treści, prezentacje wideo i relacje na żywo. Stosuj te, które najbardziej pasują do twojego biznesu. W dłużej perspektywie, lepiej nie tylko korzystać z mediów zewnętrznych, ale i budować własne. A pomoże w tym…

Dobry przyjaciel SEO

Strategia z wykorzystaniem SEO to jeden z najtańszych i najefektywniejszych sposobów na pozyskiwanie klientów. Idealny dla małego biznesu. Kluczem jest stworzenie witryny z myślą o ludziach szukających konkretnych porad, firm i usług przez wyszukiwarkę. Punktem wyjściowym będzie dobór odpowiednich słów kluczowych i optymalizacja witryny firmowej pod kątem SEO.

W doborze słów kluczowych pomogą takie narzędzia jak keywordtool.io i adwords.google.com.

Blog zwiększa widoczność witryny w sieci

Dobrą strategią pozycjonowania jest promowanie treści na blogu, na którym pojawiają wpisy zawierające odpowiednie frazy kluczowe, odpowiadające na pytania użytkowników wyszukiwarek. Jeśli teksty będą się pojawiały regularnie i będą dobrze zoptymalizowane pod kątem SEO, w ciągu kilku miesięcy można zobaczyć świetne rezultaty w postaci zwiększonego ruchu na stronie i nowych klientów. Zaletą pozycjonowania przez blog jest zdobywanie trwałych pozycji na frazy, które będą miesiącami, a nawet latami potencjalnych klientów kierowały na twoją stronę.

Jeśli chcesz jeszcze bardziej zwiększać widoczność firmowej strony w wyszukiwarkach, warte polecania się serwisy umożliwiające zdobywanie linków i podnoszenie wiarygodności witryny.

Zajrzyj na Whitepress lub Linkhouse, gdzie możesz kupić artykuły sponsorowane z linkami kierującymi do twojej strony.

Umiejętnie dobieraj frazy

Z reguły na początku testuje się wiele fraz i sprawdza, które przynoszą realnych klientów, a które tylko zwiększają ruch na stronie. Często wybiera się te z dużą ilością wyszukiwań, a to może być zdradliwe. Praktyka pokazuje, że nierzadko pozycjonowanie strony na wiele fraz mających kilkaset wyszukań w miesiącu jest o wiele lepsze dla małego biznesu, niż pozycjonowanie na te najpopularniejsze, które mają kilkanaście tysięcy wyszukań.

W małej firmie najkorzystniejsze jest dobieranie tzw. fraz długiego ogona, czyli dłuższych i precyzyjniejszych i rzadziej wyszukiwanych wyrażeń związanych z daną branżą. To właśnie one generują nawet 60% ruchu na stronie internetowej. Przykładowo fraza „wina” jest bardzo ogólna, natomiast fraza „wina wytrawne rodzaje” jest bardziej szczegółowa, jasno komunikuje, że użytkownik ją wpisujący poszukuje konkretniejszych informacji na temat rodzajów win wytrawnych. I ty możesz mu je dostarczyć, a przy okazji poinformować o ofercie w sklepie.

Dobieranie fraz w działaniach seo

Żeby sprawdzić, na jakich pozycja jest strona, warto skorzystać z narzędzia serplab.co.uk. Jest całkowicie darmowe i pozwala monitorować niezliczoną ilość fraz.

Sprawdzaj skuteczność fraz

Warto także pamiętać, że dane dotyczące ilości wyszukiwań czy nawet odwiedzin przekazywane przez Google są szacunkowe i nie odzwierciedlają w 100% prawdziwych wyników. Gdy pozycjonowanie zaczyna przynosić efekty, największym wyzwaniem jest właśnie wybór tych fraz, w które warto inwestować, a wykluczenie tych, które choć zwiększają ruch na stronie, nie poprawiają wyników sprzedażowych.

Jeśli chcesz sprawdzać skuteczność danych fraz, pomocny będzie Calltracker. Dzięki niemu dowiesz się, skąd pochodzą ci klienci, którzy do ciebie dzwonią.

Możesz przetestować Calltracker za darmo i przekonać się, jak ułatwia prowadzenie działań marketingowych.

Strategia SEO jest skuteczna, ale wymaga czasu. Jeśli chcesz szybciej zobaczyć efekty, wybierz…

Kampanie AdWords

W sytuacji, gdy nie chcesz czekać na efekty pozyskiwania ruchu organicznego, wybierz krótszą drogę, czyli reklamy AdWords. Takie rozwiązanie ma wiele zalet. Możesz kontrolować budżet, samodzielnie dobierać frazy kluczowe i monitorować ich skuteczność. Najpowszechniejszy model rozliczenia w AdWords to CPC, czyli płatność za każdorazowe kliknięcie w link przekierowujący. Z jednej strony jest to uczciwe, z drugiej naraża na koszty wynikające z klikania osoby niezainteresowane kupnem.

Opisanie wyżej metody pozwalają na zdobycie uwagi potencjalnych klientów, ale warto również skupić się na budowaniu trwałych relacji z odbiorcami. Tu doskonale sprawdzi się…

E-mail marketing

Kampanie mailingowe to wciąż jeden z najsilniejszych trendów w online marketingu. Bardzo przydatne małym firmom, blogerom i freelancerom. Nie mówimy tu jednak o spamowaniu, czyli wysyłaniu maili do przypadkowych osób, a budowaniu listy mailingowej, na której znajdą się odbiorcy zainteresowani utrzymywaniem kontaktów z firmą. Zdecydowanie odradzamy kupowanie gotowych baz mailingowych, na których mogą być zarówno konta fakeowe, nieaktywne, jak i dane do osób niezainteresowanych otrzymywaniem wiadomości od przypadkowych firm.

Najłatwiej budować listę mailingową poprzez formularz na stronie, gdzie w zamian za podanie e-maila oferuje się prezent, rabat na produkt czy dostęp do wartościowych materiałów. Potem pozostaje regularnie wysyłać angażujące, wartościowe newslettery, których celem jest pozyskanie uwagi i zaufania odbiorców, następnie przygotowywanie ich do kupna produktów w odpowiednim momencie.

W realizacji kampanii mailingowej pomogą takie aplikacje jak Mailchimp czy Freshmail.

Testuj i wybieraj to co najlepsze dla twojego biznesu

Marketerzy niejednokrotnie skupiają się na najpopularniejszych narzędziach marketingowych tylko dlatego, że są uznawane za „modne i skuteczne”. Zapominają, że choć warto rozwijać firmę na podstawie sprawdzonych rozwiązań, to kluczem jest opracowanie własnych taktyk. Takich, które będą najskuteczniejsze i dadzą największe zwroty inwestycji w marketing. Między innymi w tym celu powstał Calltracker: by mierzyć skuteczność różnych narzędzi, następnie pomagać w wyborze tych najskuteczniejszych i najtańszych.

Masz jakieś inne pomysły na skuteczny marketing w małej firmie? Jesteśmy bardzo ciekawi. 😉

Zapisz się do naszego newslettera

Cotygodniowa dawka inspiracji prosto na Twoja skrzynkę.

Skontaktuj się z nami

Sprzedaż: +48 22 765 60 31

Wsparcie techniczne: +48 535 897 265

kontakt@calltracker.pl

Excelead S.A.
Al. Jana Pawła II 61 lok. 211
01-031 Warszawa